Waar kwaliteit en creativiteit samenkomen
Fabricerend groothandel Schaffenburg is een echt familiebedrijf. Reinier Wijnbergen is de founder en zijn drie kinderen hebben het stokje daarna van hem overgenomen. Het bedrijf produceert zelf meubels op verschillende locaties in de wereld, afhankelijk van waar de expertise en prijs-kwaliteitverhouding het beste gewaarborgd zijn. Schaffenburg werkt samen met een geselecteerd dealernetwerk van ongeveer 200 actieve dealers in Nederland die de verkoop aan de eindklanten voor hun rekening nemen. Schaffenburg is niet alleen ‘dozenschuiver’, maar heeft ook binnenhuisarchitecten in dienst. Daarnaast hebben ze een eigen wagenpark met chauffeurs die tegelijk ook monteurs zijn en zelf op locatie de meubels afmonteren.

In Zwijndrecht vind je het nieuwbouwpand van Schaffenburg, met op deze locatie één van de magazijnen, de logistiek montage-afdeling en de "living" showroom. Hier kunnen klanten onderdelen uit de collectie bekijken en inspiratie opdoen. Wat een living showroom uniek maakt, is dat de collega's ook zelf aan het meubilair aan het werk zijn. De klant ziet het meubilair dus echt in actie. Hierdoor krijgen bezoekers een goed beeld van hoe het kantoormeubilair in praktijk gebruik wordt.  

Zeer dynamische markt
“De markt van kantoorinrichting is heel dynamisch”, vertelt Tjalle. “Tijdens Corona ging iedereen ineens thuiswerken en die mensen keren nu terug naar kantoor, maar blijven wel hybride werken. De werkplekken op kantoor zijn daardoor ingrijpend veranderd. Als mensen één dag per week naar kantoor komen, willen ze niet in een saaie vergaderruimte samenkomen. Veel liever gebruiken ze een loungebank en daarnaast de mogelijkheid van terugtrekken om even geconcentreerd iets uit te werken. Er is veel meer diversiteit.” En dan vult hij aan: “En belcabines! Je bent niet meer hip zonder belcabine.”

Tegelijkertijd zijn er veel onzekerheden op de markt, waardoor ondernemers het spannend vinden om veel te investeren. Logisch dat er veel behoefte is aan flexibiliteit, zowel op het gebied van kantoorinrichting zelf, als voor de financiering. Schaffenburg helpt ondernemers door het aanbieden van lease-opties. Tjalle licht toe: “Leasen biedt klanten flexibiliteit in hun investeringen en cashflow, waardoor ze in staat zijn om te groeien en zich aan te passen aan veranderende behoeften. Wij werken samen met GRENKE, zodat we klanten een oplossing kunnen bieden voor hun financiële vraagstukken.”

Leasen steeds populairder
Ze merken duidelijk dat leasen de laatste tijd steeds populairder wordt, vooral bij klanten die hun investeringen willen minimaliseren en hun flexibiliteit willen behouden. “Als we een voorstel maken en de klant schrikt een beetje van het eindbedrag, hebben ze de neiging te wachten met broodnodige investeringen. Als wij dan leasen voorstellen, krijgt de klant weer wat lucht en kunnen we weer in gesprek”, vertelt Tjalle. Ook zijn er meerdere opties, zoals het kopen van een gedeelte, en het leasen van de rest van de investering. Zo wordt de investering voor de eindklant kleiner, en daardoor aantrekkelijker.
 

“Als we de optie voor leasen voorstellen, krijgt de klant weer wat financiële ademruimte.”


Drie redenen om kantoorinrichting te leasen
We vragen Tjalle naar redenen om een kantoorinrichting te leasen in plaats van in één keer aan te schaffen. Hij noemt er drie: “Ten eerste natuurlijk de cashflow; dat geeft ruimte om te kunnen investeren in andere zaken die niet geleast kunnen worden en ook noodzakelijk zijn. Ten tweede de flexibiliteit: als er bijvoorbeeld over vijf jaar verhuisplannen zijn, weet je niet wat je meubilairbehoefte gaat zijn in de toekomst. Met leasen ben je flexibel in looptijd en wijzigingen. We hebben ook dealers in ons netwerk die veel doen met tweedehands meubelen. Ondernemers hoeven dan de meubels aan het eind niet zelf over te nemen, hoewel dat in praktijk wel vaak gebeurt. Tot slot krijgt de (eind)klant meer financiële ruimte en hoeft dus niet te beknibbelen op kantooroplossingen, die juist waarde toevoegen.”

Als we vragen naar de toekomst van leasen binnen Schaffenburg, is Tjalle zeer positief: “Wij verwachten dat leasen van meubilair gaat groeien en willen dat ook meer gaan communiceren, aanbieden en promoten. Hierdoor kunnen we het leasepercentage wel doen groeien van zo’n 10% naar 30%.”

Samenwerken: win-win
Tjalle is enthousiast over zijn samenwerking met hun leasepartner GRENKE: “Voor ons is het fijn dat GRENKE zo’n groot bedrijf is; daar kunnen we op vertrouwen. Wij zouden natuurlijk ook zelf meubilair kunnen verhuren, maar dat is niet onze ambitie. Dat zou ook onze eigen liquiditeit verminderen en met GRENKE als partner hoeven we niet onze eigen liquiditeit aan te spreken. En voor GRENKE is het, aan de andere kant, natuurlijk ook handiger te werken met alleen Schaffenburg dan met 200 afzonderlijke dealers.”

Gelukkig voor Schaffenburg is de markt voor kantooroplossingen net zo dynamisch als zijzelf; “Door onze flexibiliteit is eigenlijk elke verandering in deze markt goed voor ons, wat er ook gebeurt. We zijn dan ook heel benieuwd naar toekomstige ontwikkelingen.” En wij met hen.