In 2006 begon Mark Vermeer bij GRENKE als commercieel medewerker in de binnendienst. Daarna bezocht hij jarenlang partners en klanten in de buitendienst. Nu, 15 jaar verder, is hij alweer 4 jaar vestigingsmanager in Papendrecht. Vermeer kwam, zag en bleef: “In het begin was dit missionariswerk. Leasen vond men nog spannend. Langzaam is het gemeengoed geworden.”
“Voor mij is dit een warm bedrijf met een familiegevoel”, zegt Mark Vermeer. “Ik zie dat onze mensen voor elkaar hun best willen doen. Ze zijn hulpvaardig en klantgericht. Er wordt van hen best wel wat flexibiliteit gevraagd. Buitendienst-medewerkers moeten soms bijspringen op de binnendienst, en andersom. Maar flexibiliteit hoort bij dit bedrijf. Meedenken, de lijntjes kort houden en snel schakelen, dat is wat onze klanten verwachten. Als je dat leuk vindt, is GRENKE een hele fijne werkgever.”
Werken bij GRENKE is volgens Vermeer “veelzijdig en gevarieerd”. De arbeidsvoorwaarden zijn goed en medewerkers hebben veel vrijheid. “Je wordt hier echt niet vastgepind op een 9-tot-half-6-structuur. Onze mensen bepalen hun eigen werktijden.” Vanwege de vrijheid, en omdat GRENKE altijd proactief aan de weg bleef timmeren en bleef doorpakken, heeft Vermeer het al 15 jaar naar zijn zin. De combinatie van commercieel werk enerzijds en het beoordelen van kredietwaardigheid anderzijds zorgt voor afwisseling en maakt het werk leuk. En hij zag de organisatie groeien: “Wij doen nu in een week wat we vroeger in een jaar deden. Partners zijn met ons meegegroeid, zo vond een internationale leverancier van kopieerapparaten, ons 10 jaar geleden nog te klein. Nu zijn ze vaste klant.”
Ondertussen is de markt flink in beweging en verandert het werk. Aansturen van medewerkers is in de coronaperiode welhaast een ander vak geworden. Als vestigingsmanager moet Vermeer vooral vertrouwen hebben in zijn team. Het gebeurt in de huidige periode dat hij medewerkers maandenlang niet in het echt ziet. Alleen online of telefonisch praat hij wekelijks even bij. Dat vraagt om een andere stijl van leidinggeven. Vermeer: “Vroeger zag ik ze hier zitten. Ik zag wat ze deden. En hoe ze het deden. Nu moet ik er maar op vertrouwen dat ze aan het werk zijn. Ik kijk naar resultaten, ik manage op output. Andersom geldt het ook. Zij moeten erop vertrouwen dat ik hen steun als ze dat nodig hebben. Maar mijn team draait lekker en dat maakt me blij.”
Voor Vermeer lijken alle puzzelstukjes op hun plek te vallen bij GRENKE. Kan hij het bedrijf samenvatten in 3 woorden? “Persoonlijk. Snel. Efficiënt. Zo hebben wij lease op de kaart gezet. Vroeger keken veel klanten neer op lease. Ze wilden kopen. Als ze al leaseten, was het hun auto. Het gebeurde nogal eens dat ik belde met de binnenkomer ‘ik ben van een leasemaatschappij’ en mensen gewoon ophingen. Voor lease schaamden ze zich. Maar wij bleven de voordelen van lease uitleggen. Dat heeft gewerkt. Ik spreek nog zelden mensen die zeggen dat ze niks willen leasen. Het nadeel van lease is misschien dat het wat geld kost. Het grote voordeel is dat je je kapitaal niet in een keer hoeft uit te geven en kunt spreiden over een langere periode. Met dat verhaal gaan we verder. Voor 2022 hebben we een stevige groei op de planning staan.”