Nu Nederland weer open gaat, wordt ‘het nieuwe normaal’ zichtbaar op de werkvloer. Hoe ziet de flexibele werkplek eruit? Nou, het kantoor zal vooral een ontmoetingsplek zijn maar je moet er ook kunnen werken, bellen, vergaderen en ontspannen. (Samen)werken doen we waar en hoe het ons uitkomt met de leidinggevende als coach en verbinder. Remote? Een fysieke ontmoeting? We willen in elke situatie het beste. GRENKE kan de leasepartner zijn voor alle benodigdheden.

De tijd dat we acht uur per dag aan hetzelfde bureau in die ene troosteloze kantoortuin zaten, ligt ver achter ons. En dat is maar goed ook. O, wat waren we snel afgeleid. O, wat werden we daar prikkelbaar en gestrest van. De onderzoeken logen er niet om: exit kantoortuin. Corona kwam en we bleken ook prima thuis te kunnen werken. Corona ging en we kunnen weer kiezen. Gaan we naar kantoor? Werken we ‘remote’ ofwel op afstand? Gaan we elkaar fysiek ontmoeten? Flexibel werken vraagt het beste van twee werelden.

De flexibele werkplek moet zowel concentratie, welzijn als samenwerking faciliteren en virtueel teamwerk mogelijk maken. Hoe we het nieuwe kantoor precies inrichten, wordt natuurlijk bepaald door de aard van het werk. Kenniswerkers stellen andere eisen dan mensen op een callcenter, administratief personeel wil andere faciliteiten dan salesmedewerkers. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Asset financiering|
Het flexibele kantoor kan worden toegerust met office pods, elektrisch verstelbare bureaus en (ergonomische) bureaustoelen, grote tafels voor groepswerk, lounges en afgesloten ruimtes waarin gebeld of gestudeerd kan worden. Vergaderruimtes en ‘virtuele vergaderervaringen’ kunnen zodanig worden ingericht dat deelnemers op afstand het gevoel houden dat ze zelf ook aanwezig zijn.

GRENKE biedt de financiering die nodig is voor de aanschaf van jouw flexwerkplek en de apparatuur die jij wilt leasen. Je contactpersoon bij GRENKE maakt een offerte op maat ongeacht de grootte van je bedrijf. Snel. Persoonlijk. Eenvoudig in te plannen. Het aanbod aan asset financiering is royaal: desktops, beeldschermen, laptops, printers, e-bikes, software, elektrisch verstelbare bureaus en  bureaustoelen, horeca-apparatuur, multimedia-apparatuur, koffiemachines, kantoormeubilair, vloerwassers en stofzuigers.

Werk en privé
Veel bedrijven die overstappen op flexibel werken, pakken de werkvloer gefaseerd aan, met de benodigde vergaderruimtes, belhokken, stiltezones, brainstormkamers en relaxruimtes. Het is belangrijk om vooraf goed te inventariseren welke taken de verschillende werknemers uitvoeren en hoeveel behoefte er is aan welk soort ruimte. Goede planningssoftware is onmisbaar want niets is zo vervelend als – “o ik dacht dat wij hier zaten”- kibbelen om schaarse ruimte. Maak ruimtes beschikbaar op inschrijving. Zorg dat afspraken worden vastgelegd en inzichtelijk gemaakt. Tip: gebruik een chattool waarop mensen kunnen aangeven of ze ‘bezet’ of juist ‘beschikbaar’ zijn. Ook handig: medewerkers toegang geven tot elkaars online-agenda.

Met al deze nieuwe mogelijkheden kunnen werk en privé zomaar door elkaar heen gaan lopen. Voorkom dat! Met de juiste tools en technologie kunnen werkgevers de balans bewaken. Web collaboration tools (hulpmiddelen voor online-samenwerking) kunnen daarbij helpen. Ook AI-systemen zoals chatbots en persoonlijke online-assistenten kunnen behulpzaam zijn om de agenda te beheren of reis te plannen. Maar alle investeringen zijn het dubbel en dwars waard. Een goed ingerichte en toegeruste werkplek, met oog voor ontspanning, verbetert niet alleen het welzijn maar ook de productiviteit en creativiteit. Bezuinig daar dus niet op. Maak van je flexibele werkplek geen sluitpost op de begroting.